Search This Blog

Monday, February 1, 2021

על רגע מביך עם ציוד תקשורת ביתי ולמידה משמעותית בצידו

היה זה אלף ווייט (הידוע יותר בשם העט שלו - ג'יימס הריוט) שכתב פעם - 

"It was infinitely soothing to hear the other man’s problems and mistakes—especially the mistakes." 

(Herriot, James. All Creatures Great and Small (p. 123). Kindle Edition.) 

והנה נקרתה לי הזדמנות לנצל את הבלוג הזה ולנסות להעניק חוויה כזו, של רוגע אינסופי, בדמות סיפור על חוויה מביכה ולמידה בצידה שחוויתי השבוע... 

בקליפת האגוז - היתה לי תגלית מעניינת (ומביכה מאוד) השבוע בקשר למהירות האינטרנט בביתי. 

כבר זמן לא מבוטל שאני מאשים את הוט ו/או הוט.נט בכך שהמהירות היא לא מה שאנחנו משלמים עבורה. וכבר זמן לא מבוטל שאני דוחה בדחיינות מרשימה את הטיפול בנושא.... יש לי נסיבות מקילות - מאז שעברנו ל200/5 (לרגל הקורונה, כי 100/2 בוודאי לא מספיק ל-3 אנשים שנדרשים לקיים שיחות זום במקביל) סבלנו כמה וכמה סבבים של תקלות ניתוקים מעצבנות במיוחד.

ניצלתי עוד סיבוב ניתוקים  (שתוקן כמו שצריך  - סופסוף!) וביקשתי מהטכנאי הבכיר (שהגיע אחרי שהטכנאי הזוטר הצליח לעשות צחוק מעצמו בשני ביקורים) שאם כבר הכל סוף-סוף עובד ברמה כל-כך גבוהה בלי שום ניחותים והפרעות, שיוודא בבקשה-בבקשה מה החבילה האמיתית שלנו מול הוט, כי אנחנו לא מקבלים 200/5. 

הוא בדק ואמר שהכל סבבה ויש לנו באמת 200/5. הוא היה אדיב מספיק גם להעיף מבט על הציוד שלנו (ראוטר וייפיי שמשרת חלק מהבית בווייפי, ואליו מתחבר סויץ' שממנו מקבלים אינטרנט כמה מחשבים) ואמר שנראה לו שהתשתיות גם הן סבבה. 

לזכותו, הוא הבהיר לי נקודה שמשום מה לא חשבתי עליה עד אותו שלב - אם אתה מקבל מתחת ל-2Mb, החבילה שלך איפהשהוא היא 100/2. ואם ספק התשתית (הוט) הוא סבבה ואם הציוד שלך בבית סבבה - אז הבעיה אצל ספק האינטרנט. 

אז לשם שינוי לקחתי על עצמי סופסוף לברר מול ספק האינטרנט שלי (הוט.נט). הופתעתי לגלות שגם הם נשבעים באותות ובמופתים שאנחנו ב200/5. 

בדקתי שוב, למקרה שכל הניתוקים בלבלו אותי, ואכן עכשיו, כשסופסוף נהנינו מאינטרנט נטול ניתוקים והפרעות, הביצועים היו בבירור כאלה של 100/2. ומאחר ולא כל הזמן סבלנו מניתוקים (רק כל כמה שבועות) אז יש להודות שזה היה המצב מאז שהשתדרגנו מ100/2 ל200/5. 

למען האמת? בשלב הזה, מוטרד מעט מתחושות לב מבשרות פאדיחה החלטתי לבדוק את הציוד שאני משתמש בו.... ואז - אז אכן התחיל מחול המבוכה. 

בשלב הראשון גיליתי שבנתב האלחוטי נשארה הגדרה מהתקופה שבה היינו 100/2, והQoS היה 100/2. אחרי שסיימתי לדפוק את הראש בקיר, החזרתי את ההגדרה לאוטומטי, ושמחתי לראות שכל המחשבים בבית אכן מקבלים upload של מעל ל-3 וחלקם קרוב ל-5 . 

ובכל זאת, ולהפתעתי הרבה דווקא המחשבים המחוברים באופן קוי הקפידו להישאר סביב ה-90 (יש להעיר שלקוחות הwifi היו סביב ה-50 - אבל זה היה משהו שבהחלט היה אפשר להסביר בהתחשב בחומרת התקשורת שלהם ובנתב - הם והנתב התפשרו על הפרוטוקול הכי נמוך של wifi - וממנו הם דווקא הוציאו את המקסימום. אז גם אם 50~ זה לא משהו לשמוח עליו, זה בהחלט היה משהו שאפשר היה לדחות את ההתלבטות לגביו להמשך). 

לא הצלחתי להבין למה המחשבים המחוברים קווית לא מקבלים יותר מ-100. אז ירדתי לרמת הכרטיס רשת בכל מחשב, וגם בדקתי את הסויץ' שמחבר אותם אל הנתב, וראיתי שכולם 10/100/1000. בשלב הזה הבנתי שאין מנוס מבדיקת הנתב עצמו ... וכך התגלתה הפאדיחה השניה..... התברר לי שהנתב היחסית חדש שלי - Archer C60 של TP-LINK (שנקנה בגלל בעיות שפיתח ה-WRT54GL ששירת אותי נאמנה עד לפני כשנה וחצי) - מגיע עם פורטים 10/100. 

אחרי עוד שעה עליזה של דפיקת הראש בקירות ביתי בגין הפאדיחה הכפולה - לא לבדוק את הדברים הכי פשוטים - מצאתי עצמי מתנחם מעט ברגע שבו טכנאי הוט הבכיר העיף מבט נונשלנטי בארצ'ר שלנו ואמר לי שהוא טוב דיו. 

זה בהחלט היה שיעור מנחם, אבל עם לקח בצדו: אסור להעיף מבט או להניח הנחות לגבי ציוד תקשורת. חייבים לעיין בו ולעיין בו עד שמבינים את התמונה כולה. 

השלב הבא הוא כמובן רכש של wifi router חדש עם פורטים שיהיו גם הם 10/100/1000. ובאינטרנט 200/5 על אמת (בשעות הלילה הקטנות, כמובן) - ננוחם . 


No comments:

Post a Comment